vrijdag 5 juni 2015

Gehaakt jute tas met Stone Washed

ÉHallo bloglezers,
zoals ik op FB gisteren heb beloofd een beschrijving van mijn omgehaakte jutetas.


Ik heb Stone Washed garen van Scheepjes gebruikt een mix van katoen met acryl, die erg zacht aanvoelt, prettig haakt en toch een stoer uiterlijk heeft.
Ik heb de volgende kleuren gebruikt:


Van het geweldige blog Blij dat ik brei heb ik het patroon vandaan, op deze bladzijde zie je ook waar zij het weer van heeft en er staat een link naar een video. Zij heeft van het oorspronkelijke zeshoekige patroon een vierkante versie gemaakt, handig voor mijn tas.

Ik heb voor de voor- en achterkant elk 9 grannies gehaakt, voor de tussenstrook ook 9 stuks. Totaal dus 27 Afrikaanse bloemetjes. Ik haakte ze met een vaste aan elkaar. Daarna heb ik mijn jute tas van AH erin gestopt en het geheel met enkel knopspelden vastgezet.
Met een niet te dikke stopnaald en het blauwe garen heb hem met enkele steken rondom de middencirkel van elke granny vast gemaakt aan de jutetas. Het vastzetten van de bovenkant was een zwaarder werk, je moet dan met je stopnaald en het blauwe garen door twee lagen jute met een laagje plastic heen, ik heb steeds een tangetje gebruikt om mijn naald door het geheel heen te trekken. Dit deel vast maken kost wat geduld.

Voor het omhaken van de hengsel zette ik eerst 14 steken op, haakte 2 toeren vast ( insteken in achterste lus) , dan 2 toeren met 12 steken en tenslotte over de hele lengte verder met 10 steken. Als je bijna op het eind bent , weer 2 toeren met 12 en 2 toeren met 14 steken. Deze lange band naai je met de stopnaald en de blauwe Softfun vast aan je tas en om het hengsel.
Het patroon van de bloemen moet ik weer opzoeken, als ik het weet zet ik het hier alsnog in dit bericht.

Voor de binnenkant koos ik een mooie Tilda stof. Ik maakte een zak met rits en een open zak aan de zijkanten. De binnentas naaide ik deels met de machine en het andere deel met de hand erin, ik was zo dom geweest om de bloemen al vast te zetten....blond!!!


ik wens jullie veel haakplezier.
groet Diny

2 opmerkingen:

KarinsArtScrap zei

prachtige tas en ook een mooi stofje binnenin Diny
Gr Karin

Erni zei

wow,das ist eine tolle Tasche geworden,traumhaft ! Ich denke,häkeln ist wieder ganz groß im Kommen. Ich liebe Grannies,sieht so so süß aus ! liebe Grüße aus Wien,Erni